Podpora projektu dostupného družstevního bydlení ze strany hl. m. Prahy by měla spočívat v poskytnutí pozemků formou práva stavby, čímž se sníží pořizovací cena bytů zhruba o třetinu. Město by do projektu zároveň vstoupilo jako jeden ze zakladatelů družstva a člen s dispozičním právem ke třetině bytů.
Projekt družstevního bydlení je univerzálním nástrojem smíšené obecní a soukromé bytové výstavby, jehož cílem je výstavba cenově dostupného družstevního bydlení určeného zejména pro příslušníky střední příjmové skupiny, která má problém dosáhnout na vlastnické bydlení, a dále zajištění podnájemního bydlení pro obcí podporované skupiny obyvatel (například příslušníky profesí stěžejních pro zajištění chodu a rozvoje obce, sociálně slabší rodiny a podobně). Projekt je však vysoce variabilní a umožňuje tak každé obci zacílit na své individuální potřeby.
V rámci projektu obec vybere vhodného partnera dle předem nastavených parametrů spolupráce a založí s ním bytové družstvo. Družstvo pak s partnerem uzavře smlouvu a výstavbě, na základě které partner zajistí kompletní proces výstavby bytového domu, jeho předání a správu.
- vybudování infrastruktury (školky, školy, veřejné služby)
- zajištění financování projektu
- ze strany městské části vytvořit správní orgán
- komunikace s veřejností
- transparentní pravidla přidělování družstevních bytů
Levnější ceny výstavby je pak dosaženo především tím, že obec poskytne družstvu pozemek (zřídí právo stavby), díky čemuž bude celková cena výstavby nižší o náklady na koupi pozemku. Pozemek může být po skončení práva stavby (až 99 let) odkoupen, díky čemuž budou celkové náklady rozloženy v delším čase a bydlení tak bude pro družstevníky z hlediska nákladů dostupnější. Zatímco běžný hypoteční úvěr bývá obvykle poskytován nejdéle na dobu 30 let, náklady na pořízení bydlení v rámci projektu mohou být rozloženy i mezigeneračně.
Levnější výstavby je dále dosaženo díky marži investora, která je v případě stavebních bytových družstev nižší, než u tržní bytové výstavby. Zapojení obce do projektu může přispět také k získání lepších podmínek úvěru, než které by získali jednotliví členové samostatně. I tato skutečnost povede ke snížení celkových nákladů družstevníka.
Obec sama získá určité procento bytů vystavěných za nižší cenu, které bude podnajímat např. profesím nezbytným pro udržení kvality služeb, které město poskytuje (učitelé, lékaři, hasiči, apod.), nízkopříjmovým rodinám s dětmi, seniorům a podobně.
Ostatní členové družstva musí splňovat předem stanovené podmínky (dle požadavků obce), čímž lze projekt zacílit na podporu určité sociodemografické skupiny (např. střední a nižší příjmové skupiny obyvatel).
Projekt družstevního bydlení tak umožňuje efektivně řešit krizi bydlení, když běžným členům z řad vymezené skupiny obyvatel umožňuje dosáhnout na levnější bydlení, obci pak navyšuje její bytový fond a umožňuje byty podnajímat cílovým skupinám osob.
- Výhody pro členy družstva – DDB je dostupnější než vlastnické bydlení
- obec poskytne pozemek (právo stavby), které družstvo odkoupí až po splacení úvěru na výstavbu – odložení platby za pozemek a rozprostření celkových nákladů do delšího časového období
- nižší marže stavitele (partnera) – družstvo staví pro sebe, odpadá tak marže developera zbývá jen stavebně-organizační marže
- zapojení obce může zajistit získání výhodnější úrokové sazby na výstavbu bytového domu
- náklady na výstavbu a cena za pozemek jsou rozloženy do delšího časového období (i vícegeneračně)
- po splacení úvěru na výstavbu a odkoupení pozemku od obce mohou být byty převedeny do vlastnictví členů
- Výhody pro obec –
- podmínky členství v družstvu lze nastavit dle sociálních cílů obce (absence vlastního bydlení, příjem do určité výše apod.)
- rozšíření bytového fondu obce (obec je členem družstva s právem nájmu k určitému počtu bytů)
- různorodé možnosti využití bytů obce (klíčový personál, sociálně slabé rodiny)
- spojením se soukromým sektorem bude do výstavby zapojeno know-how, které obec postrádá